0
Välkommen till www.jamesbond-shop.com
My name is Bond, James Bond !Gunnar Schäfer in Sturdust Magazine with Isabella Scorupco and Jaws , Aston Martin DB5 New coulor on the James Bond 007 Museum, black Bond23 JAMES BOND MOVIE 23 Welcome to the worlds first James Bond 007 Museum in Sweden, Nybro. If you go to the English flagg you  automatically translated from Swedish, Nybro to English and   James Bond 1999-2010Sweden Town Nybro  Open Daily 10 -17 (closed13-14) Sat 10.00-14.00  Sunday closed James Bond 007 MUSEUM in Sweden, Nybro with BMW Z3 from GOLDENEYE an BMW with plate 007 JB
Welcome to James Bond 007 Museum in Sweden Nybro, translate to English

                                     Oversett James Bond Museum in Nybro Sweden til norsk Übersetzung James Bond Museum in Nybro Sweden ins Deutsche Traducir James Bond Museum in Nybro Sweden al español traduire James Bond Museum in Nybro Sweden en français Käännä James Bond Museum in Nybro Sweden Suomi translate James Bond Museum in Nybro Sweden  to English oversætte James Bond Museum in Nybro Sweden til dansk tradurre James Bond Museum in Nybro Sweden in italiano translate James Bond Museum in Nybro Sweden to English Translate James Bond Museum i Nyrbo Sweden to Russian Translate James Bond Museum in Nybro Sweden to Chinese vertalen i James Bond Museum in Nybro Sweden  het Nederlands Donations/Gåvor James Bond Museum  
Contact 007museum@telia.com 0046-0481-12960,  James Bond Museum & Shop Emmabodav.20, 382 45 Nybro, Sweden Nybro.  007 fanclub
VIP Event James Bond 007 Museet 
Open Daily 10 -17 (closed13-14) Sat 10.00-14.00  Sunday closed  1962-2010 48 years, 22 films,billions of fans!  
Bmw  Dvd/Vhs  Swatch Bic Bollinger  Corgi  Posters  Literature  Cd / Lp   Game  Links   PPKGuns   Member   Guestbook  Kontakta oss  Mediainfo   Buy/info

PRESSMATERIAL DIE ANOTHER DAY

Bli ett fan av Gunnar Bond James Schafer
James Bond  Homepage
007museum@telia.com
 
Donations/Gåvor 
James Bond Museum

EON Productions movies
1.  Dr No
2.  Form Russia With Love
3.  Goldfinger
4.  Thunderball
5.  You Only Live Twice
6. 
On Her Majesty`s Secret Service
7.  Diamonds Are Forever
8.  Live And Let Die
9. 
The Man With The Golden Gun
10.The Spy Who Loved Me
11.Moonraker 1979
12.For Your Eyes Only 1981
13.Octopussy 1983  
14.A View To A Kill 1985  
15.The Living Daylights
16.Licence To Kill 
17.Goldeneye
18.Tomorrow Never Dies 
19.The World Is Not Enough
20.Die Another Day
21.Casino Royale
22.Quantum Of Solace
23.James Bond 23
24.
James Bond  24

Not included in 
Bondserie or
EON Productions

Casino Royale 1954
Casino Royale 1967
Never Say Never Again
1983

Producer
Albert "Cubby"Broccoli
Harry Saltzman
Barbara Broccoli
Michael G,Wilson

Writers to all Bond books
Ian Fleming  
Amis Kingsley
Raymond Benson 
John Gardner
Charlie Higson
Sebastian Faulks
Neal Purvis screenwriter
Robert Wade
screenwriter
Bondbooks

James Bond actors
Barry Nelson

Sean Connery

George Lazenby
Roger Moore
Timothy Dalton
Pierce Brosnan
Daniel Craig

James Bond Composers
Monty Norman 1

John Barry 11

George Martin 1
Marvin Hamlisch 1
Bill Conti 1
Michael Kamen 1

Eric Serra 1

David Arnold 
5
James Bond Music
22 Best Bondsoundtrack

Bondgirls
Honey Ryder Ursula Andress
Britt Ekland 
Izabella Scorupco
Maud Adams 
Kristina Wayborn
Mary Stavin 
Halle Berry JINX

 

PRESSMATERIAL

Produktionsuppgifter:

Originaltitel

Regi

Producenter

Manus

Verkställande producent

Biträdande producent

Regissör second unit

Produktionsdesigner

Foto

Klippning

Musik

Kostym

Specialeffekter

Visual Effects Supervisor

Model Effects Supervisor

Stuntkoordinator

Rollbesättning

Fäktmästare

Die Another Day

Lee Tamahori

Michael G. Wilson och Barbara Broccoli

Neal Purvis och Robert Wade

Anthony Waye

Callum McDougall

Vic Armstrong

Peter Lamont

David Tattersall

Klippning

David Arnold

Lindy Hemming

Chris Corbould

Mara Bryan

John Richardson

George Aguilar

Debbie McWilliams

Bob Anderson

I rollernalefon 08-566 261 22, fax 08-566 261 49

James Bond

Jinx

Gustav Graves

Miranda Frost

Zao

Q

M

Moneypenny

Falco

Överste Moon

Robinson

Vlad

Mr Kil

Raoul

Pierce Brosnan

Halle Berry

Toby Stephens

Rosamund Pike

Rick Yune

John Cleese

Judi Dench

Samantha Bond

Michael Madsen

Will Yun Lee

Colin Salmon

Michael Gorevoy

Lawrence Makoare

Emilio Echevarria

Körtid

Längd

Bildformat

Ljud

Censur

Översättning

2 tim 14 min

Ej klart

CS

SR/SRD/DTS/SDDS

11 år

Jonas Fåhraeus

Tekniska uppgifter:

PRESSMATERIAL

James Bonds nya uppdrag inleds med en

actionfylld svävarjakt genom ett minfält på

gränsen mellan Nord och Sydkorea. Efter det är

det non-stop action som gäller medan Bond

reser från Hong Kong till Kuba till London för att

avslöja en förrädare och förhindra en katastrof.

Under resans gång stöter han på Jinx

(Oscarbelönade Halle Berry) och Miranda Frost

(Rosamund Pike) som båda spelar en viktig roll

för händelsernas utveckling.

I sin jakt på den excentriske Gustav Graves

(Toby Stephens), Bonds motståndare, och hans

högra hand Zao (Rick Yune), reser Bond till

Island, till ett palats helt byggt av is.

Det senaste 007-äventyret, det 20:e i

filmhistoriens framgångsrikaste filmfranchise,

började filmas på Bondfilmernas traditionella

hemmaplan, Pinewood studios i London, den

14:e januari, 2002. Det är producerat för EON

Productions av Michael G. Wilson och Barbara

Broccoli, som för familjetraditionen vidare. En

tradition som började för 40 år sedan i och med

att nu avlidne Albert R. "Cubby" Broccoli,

tillsammans med Harry Saltzman, inledde

serien med filmen "Agent 007…med rätt att

döda".

Albert R. Broccolis Eon Productions presenterar Pierce Brosnan som Ian Flemings

James Bond i DIE ANOTHER DAY. I filmen,

som är regisserad av Lee Tamahori, medverkar

även Halle Berry, Toby Stephens, Rosamund

Pike, Rick Yune, John Cleese och Judi Dench.

Manuset är skrivet av Neal Purvis och Robert

Wade. Anthony Waye är verkställande

producent och Callum McDougall biträdande

producent.

Produktionsteamet innefattar även regissören

för second unit Vic Armstron, produktionsdesigner

Peter Lamont, chefsfotograf David

Tattersall, klippare Christian Wagner,

kompositör David Arnold och Lindy Hemming

som är ansvarig för kostymen. Titellåten, "Die

another day", framförs av Madonna.

BOND, JAMES BOND

OM PRODUKTIONEN

"Jag är mycket stolt över Bond, och mycket stolt

över att ha gjort fyra filmer."

- Pierce Brosnan

Efter att ha slutfört sitt fjärde 007-uppdrag, har

Pierce Brosnan definitivt satt sin prägel på

rollen som den hemlige agenten James Bond.

- Med tre framgångsrika filmer i bagaget är det

bara att glida in i rollen, säger han. Men det

betyder inte att det är ett lätt jobb, jag ger

fortfarande 110 procent. Utmaningen är att göra

den här filmen bättre än den förra, vilket är svårt

eftersom ribban ligger högt.

- Bond är en actionhjälte, fortsätter han. Men

man måste fortfarande jobba med karaktären

och få fram all action.

Brosnan är positiv till att manuset till DIE

ANOTHER DAY bygger på en bra berättelse.

- Bond blir tillfångatagen, torterad och

ifråntagen alla identitetspapper som 007-agent.

För första gången förlorar han nästan sin

identitet. Kan man tänka sig ett mer välkommet

bidrag till en karaktär som Bond?

Bakom Bondfilmerna ligger många

gemensamma ansträngningar, t ex hjälpte

Brosnan till med utvecklingen av manuset.

- Jag satte mig ner med författarna, Neal Purvis

och Robert Wade, och gick igenom manuset på

ett tidigt stadium. Vi bollade runt lite frågor:

Tänk om Bond skulle bli tillfångatagen? Tänk

om han hamnade utanför systemet? Vi

spånade i stora drag - sen var det upp till dem.

Förutom att sätta Bond på outforskad mark,

roade sig filmskaparna med att lägga in subtila

referenser från tidigare Bondfilmer som en

hyllning till 40-årsjubiléet av serien. Den här

historiska milstolpen livade upp och satte fart på

produktionen.

- Det kan inte bli mycket bättre än att få ta del

av Bondarvet just nu, säger Brosnan. Jag är

mycket stolt över Bond, och mycket stolt över

att ha gjort fyra filmer.

För Brosnan har fyra filmer också inneburit fyra

regissörer och fyra olika sätt att göra film.

- Valet av regissör har alltid varit ganska säkert,

säger Brosnan. Men Lee Tamahori har sin egen

utpräglade stil, fri och energisk. Han har gjort ett

bra jobb med DIE ANOTHER DAY, och gjort

den otålig och skarp. Han kunde historien

utantill och kände till alla karaktärers olika

nyanser.

Brosnan kan inte annat än att lovorda sina

medspelare i den här omgången.

- Toby Stephens, Rosamund Pike, Rick Yune -

de är alla ett spännande inslag i Bondfamiljen,

och de har gjort en mycket bra insats. Det var

givande att få jobba med Judi Dench igen och

det var roligt att spela in scener med John

Cleese. Varenda en har gjort sitt yttersta och

drivit sig själva längre än de trott var möjligt, och

det syns verkligen i bild.

När Brosnan får frågan vad han kommer att

komma ihåg från inspelningen, ler han och

nämner Halle Berry.

- Scenen när Halle kommer upp ur vågorna,

hamnar långt upp på listan över minnen, säger

han. Hon är en otrolig dramaskådespelerska,

men hon kan även spela actionhjälte i

toppklass. Att jobba med Halle är definitivt

högst upp på listan.

Att filma en actionfilm som DIE ANOTHER DAY

är inte lätt, men Brosnan är trots allt otroligt

tacksam för erfarenheten som världens mest

kända spion.

- Jag är en hårt arbetande skådespelare, jag är

slav under skådespelaryrket, säger han. Jag

bara jobbar på med det jag gör. Bond har varit

en fantastisk språngbräda i mitt liv.

PRESSMATERIAL

"Jag gillar att vara Bondbrud…"

- Halle Berry

När Halle Berry började filma sin roll som Jinx,

ansågs hon redan som en anmärkningsvärt

talangfull och mångsidig skådespelerska. När

hon belönades med en Oscar för bästa

skådespelerska, för "Monster's Ball", nådde hon

dock en annan dimension. När hon fick frågan

hur det kändes att var med i en Bondfilm, precis

efter att hon mottagit sin Oscar, svarade hon

omedelbart utan omsvep:

- Jag tycker att det förhöjer livet. Jag gillar att

var Bondbrud!

När hon kom tillbaka till inspelningen av DIE

ANOTHER DAY med sin Oscar, kände Berry ett

stort stöd från det övriga teamet.

- Alla var glada för min skull, särskilt Pierce,

och det gjorde att jag kände mig stolt. Sedan

var det bara att fortsätta att jobba, skrattar hon.

Bra jobbat, men nu filmar vi den här filmen...

Under sin karriär, har Berry jobbat på att behålla

en varierad repertoar, och trivts med att blanda

dramatiska roller med mer actionbetonade

roller.

- Mitt mål har alltid varit att ha en allsidig karriär,

säger hon. DIE ANOTHER DAY kompletterar

filmer som "Monster's Ball" bra. Det är så jag vill

att min karriär ska utveckla sig.

Liksom Bond hamnar i en helt ny situation, är

Jinx en helt ny sorts Bondbrud. Berry tycker att

det var en spännande utmaning att spela Jinx.

- Jag tycker om Jinx, säger hon. Hon är stark,

och jag gillar faktumet att hon står för ett nytt

steg i Bondbrudarnas utveckling. År efter år har

de blivit lite starkare, lite smartare och mer

jämställt sammankopplade med Bond, utan att

ge avkall på sin sexighet. Nu är de Bonds

intellektuella likar och fysiska rivaler - och Jinx

är ytterligare ett steg i den utvecklingen.

- Jinx är sexig, fortsätter Berry. Superfeminin

och lika kvick som Bond med nagelvassa

motrepliker. För mig är det den starkaste

kvinnan - någon som kan vara sexig och tuff på

samma gång. Jinxs karaktär har många sidor

och det har varit kul att leka med dem.

Berry tycker att Lee Tamahori var den perfekta

regissören att göra film av DIE ANOTHER DAY.

- Han lägger in en viss udd i filmen, gör den tuff,

säger hon. Det är en Bondfilm, så vissa

ingredienser är ju obligatoriska - bilar, prylar,

kvinnor - men han har fått till en modern kvalitet

på den.

Berry tyckte även att det var jättekul att få jobba

så nära Pierce Brosnan.

- Det är underbart att jobba med Pierce, säger

hon. Bond passar honom som handen i

handsken. Han är självsäker i sin karaktär och

den dynamiken är betryggande.

Jinx tillbringar en hel del tid med att smita

undan förföljare och attackera skurkar, men

rollen innebär också massor av glamour.

- Jag kände mig mer hemma i Jinx moderiktiga

långklänningar, skrattar hon. Armé- och

stridskläderna var lite klurigt; man måste bära

upp dem trovärdigt och inte se besvärad ut.

- Vad beträffar actionscenerna kändes det bra i

de flesta fall, säger hon. Knivstrider och

pistoldueller - jag klarade av allt det där och såg

professionell ut. Men det var en stuntscen som

nästan tog kål på mig. Pierce och jag skulle

springa längs ett flygplan i rörelse för att häva

oss upp till hjulnischen, fortsätter hon. Det gick

bara i 24 km/h och jag var säker på att jag skulle

klara det. Men man fattar inte hur snabbt det är

när man ska hinna ikapp ett rullande flygplan.

Vid fjärde eller femte tagningen var jag helt slut.

Pierce klarade det utan problem, så klart, men

trots att mina ben sprang, kom jag ingenstans.

Jag får lita på klippningen, skrattar hon.

PRESSMATERIAL

"Det är ett stort ansvar att spela Bondskurk."

- Toby Stephens

Toby Stephens spelar Bonds senaste

motståndare, Gustav Graves. Stephen är ett

relativt nytt ansikte, men kommer från en familj

med skådespelarbakgrund. Hans mor är

skådespelerskan Dame Maggie Smith och hans

nu avlidne far var den hyllade skådespelaren

Sir Robert Stephens.

Stephens är den yngsta Bondskurken

någonsin. Stephens blev oerhört glad över att

få spela rollen som Graves, men tyckte även att

det kändes jobbigt till en början.

- Det är ett stort ansvar att spela Bondskurk,

säger han. Det finns stora förväntningar på

filmerna och Bondskurken är, oundvikligen,

filmens motor. Har man ingen bra skurk, har

man ingen bra film, helt enkelt.

Stephens tyckte att det kändes bättre när de väl

började filma, men upphetsningen över att göra

rollen höll i sig genom hela filmen.

- Ofta inser jag att jag går runt och vacklar efter

att ha gjort en scen med Pierce, säger han. Helt

plötsligt kommer man på det, "Jag fattar inte att

jag spelar in en scen med James Bond!".

Stephens är lite tveksam till att avslöja för

mycket angående hans karaktär.

- Det skulle vara att avslöja för mycket.

Mystiken runt Graves är en del av det roliga,

säger han. Jag kan säga så mycket att Graves

är framgångsrik och förmögen och utåt sett är

han trevlig och omtänksam, men någonstans

döljer sig en helt annan sida av honom.

Det är en intressant karaktär. Och det är en stor

utmaning för publiken att försöka klura ut vad

som händer.

I manuset är Graves fäktmästare, och Stephens

övade sig på Épée-fäktning i två månader med

fäktmästare Bob Anderson. Han hade tidigare

fäktats en hel del på scen, men tyckte att det

var mer komplicerat att fäktas på film.

- I scenfäktning gör man väldigt yviga rörelser

och inte så målinriktade eftersom publiken sitter

långt bort på teatern, säger han. På film är man

tvungen att göra väldigt små rörelser, och man

siktar verkligen på att träffa någon.

Bondfilmernas globala natur påverkade också

Stephens träning.

- Jag var tvungen att lära mig flera repliker på

koreanska, säger han. Jag har många riktigt bra

repliker i filmen, fortsätter han. Men jag är

besviken över att inte få säga "Adjö, mr Bond".

De flesta Bondskurkar får säga det och jag sa

det i rolltestet. Jag tänkte då, om jag inte får

rollen får jag åtminstone säga den repliken.

På det hela taget tycker Stephens att det har

varit en oförglömlig utmaning att spela Graves.

- Min favorit bland Bondfilmer är "Agent 007 ser

rött", säger han. Jag älskar Robert Shaws

insats. Hans scen med Sean Connery är så

brutal, och man tror att Bond har mött sin

överman. Det är det som är hemligheten. Om

man kan få publiken att tro, om så bara för ett

ögonblick, att det är kört för Bond - även om

man vet att han vinner i slutet - då har man

lyckats.

"Jag kan inte fatta att jag är delaktig i det här

nu!"

- Rosamund Pike

Oxfordutbildade Rosamund Pike är bara 22 år,

men är redan etablerad som en duktig teateroch

TV-skådespelare. Nu gör hon sin filmdebut

i en av huvudrollerna som iskalla Miranda Frost.

Hon berättar om när hon fick reda på att hon fått

rollen:

- Det var den största adrenalinkick jag någonsin

fått av ett jobb. Det här är min första film,

fortsätter hon och det faktum att det är en

Bondfilm gör det bara mer nervöst. Man inser

att det ligger på ens ansvar att skapa ytterligare

en Bondkaraktär och leva upp till alla

förväntningar.

Pike beskriver sin karaktär som en "tuff böna".

Frost är olympisk mästare i fäktning.

PRESSMATERIAL

- Hon har den naturliga "kaxigheten" som krävs

för att vinna och hon genomsyrar hela sin vakna

tid med samma anda. Hon vill lyckas med allt

hon tar sig för, på ont och på gott.

Pike tyckte att det var givande och roligt att

arbeta med Pierce.

- Han är rakt igenom professionell, säger hon.

Beträffande kärleksscenerna hoppas jag att de

blir lika passionerade som man kan hoppas.

Det var nytt för mig, men Pierce stöttade mig

och han lugnade mig genom att berätta om

några av hans första kärleksscener på film.

Ungefär som någons berättelse om dåligt sex,

skrattar hon. Det hjälpte verkligen till att bryta

isen.

Under inspelandets gång var Pike hela tiden

imponerad över Bondseriens bibehållna kraft.

- Det här är 40-årsjubileum, säger hon, Michael

G. Wilson och Barbara Broccoli har

uppmärksammats av filminstitut som BAFTA

och the London Film Critics Circle. När man

sitter på en prisutdelning och de visar en

minnesrulle med klipp ur Bondfilmer, ser man

alla dessa ögonblick passera framför ögonen

på en och plötsligt inser man: "Herregud, jag

kan inte fatta att jag är delaktig i det här nu!" Det

är otroligt spännande.

Liksom Stephens fick Pike träna fäktning för sin

roll, men hon fick även lära sig att hantera och

avfyra ett vapen.

- Jag hade aldrig hållit i ett vapen förut. Jag

hade lite av vapenskräck, säger hon.

Men medan hon gjorde sig redo för sin första

omgång, sa filmens vapenansvarig, Joss

Skottowe:

- Imorgon kommer jag att försöka få dig att sluta

le, det garanterar jag. Det är det som händer

med folk första gången de fyrar av ett vapen.

Och det var exakt vad som hände.

- Jag kände mig som ett barn på en lekplats

som lekte en scen från en Bondfilm, skrattar

hon.

På frågan hur det känns att bli stämplad som

Bondbrud, säger Pike:

- Jag kommer alltid att vara exalterad över att

ha spelat Miranda Frost. Jag tror inte att det

finns många skådespelerskor som inte skulle ta

chansen att skapa en av dessa kvinnor. Jag är

otroligt spänd på att se vad publiken tycker. Jag

har varit engagerad i det här sedan november

2001, men det kommer alltid att vara en del av

mitt liv. Det är en sak som händer en gång i

livet.

"Det här är nya millenniets Bond…"

- Rick Yune

Innan Rick Yune fick rollen som den skurkaktiga

Zao, hade han varit med i två andra filmer. När

han fått reda på att han fått rollen som Zao,

kändes det som en otrolig möjlighet. Nu när

filmen är klar, är han mer än nöjd med

resultatet.

- Det här är nya millenniets Bond, säger han.

Allt är trendriktigt, från actionscenerna till

interaktionen mellan karaktärerna. Alla element

speglar förändringen i världen de senaste åren.

Det är fortfarande samma Bondanda - det är

bara lite smartare.

Yune tyckte att hans medspelare var generösa

och varma.

- Det här är bara min tredje film, säger han, och

jag har turen att redan få jobba med några av

de bästa inom branschen. Halle Berry är en

otrolig kvinna, både som person och som

skådespelerska. Hon är den mest

professionella person jag haft chansen att jobba

med.

Yune var också imponerad av Brosnans

våldsamma natur i rollen som Bond.

- När vi filmade öppningsscenen, berättar Yune,

skulle jag avväpna Pierce. Men jag kunde bara

inte hänga fast vid hans arm. Hans styrka och

snabbhet är otrolig. Jag har tränat en hel del

sedan jag var barn (Yune kvalificerades till OSkval

i Tae Kwon Do när han var 19), men jag

kunde inte hålla fast honom. Vid ett tillfälle bara

fällde han mig. Att bråka med Pierce var som att

förväxla honom med Bond.

PRESSMATERIAL

I filmen är Zaos ansikte illa vanställt p g a en

detonerad explosion signerad av Bond. Det

innebar många timmar i make up-stolen för

Yune.

- Min karaktär går igenom en enorm yttre

förvandling, säger Yune. Mitt ansikte far mest

illa, och det var det mest smärtsamma och

kittlande jag någonsin varit med om. Jag var

dessutom helt kal på huvudet. Det är första

gången jag behövt arbeta med något sådant

och det var inte speciellt bekvämt, men jag är

tacksam för den erfarenheten.

Efter college var Yune investerare på en bank

innan han gick tillbaka till att jobba som modell

och att spela teater.

- Jag kan likställa det jag gör som skådespelare

med det jag gjorde som investerare, säger han.

Som investerare tog jag stora risker varje dag

grundade på mina egna beslut och förpliktelser.

Med teater är det likadant, man riskerar en

massa och vet inte åt vilket håll det kommer att

gå.

Liksom för några av de andra skådespelarna,

tyckte Yune att det var skrämmande att

medverka i en Bondfilm, men i och med att han

steg in i rollen höll sig nerverna i schack.

- Bond ställde saker tillrätta på filmduken redan

innan jag var född, säger han. Om jag tillåtit mig

själv att tänka sådär hade jag inte kunnat

koncentrera mig. Att jag såg på James Bond

som barn är en av anledningarna till att jag

älskar film.

"Jag föraktar teknologi i alla dess former."

- John Cleese

I DIE ANOTHER DAY ersätter John Cleese den

tidigare Q, Desmond Llewelyn, som dog 1999 i

en bilolycka. Llewelyn var MI6:s

"Quartermaster" i tidigare Bondfilmer. Cleese

hade rollen som Q:s ställföreträdare i "Världen

räcker inte till".

- Förhoppningen var att Desmond och jag skulle

jobba ihop på två eller tre filmer till, säger

Cleese. Sorgligt nog blev det inte så.

De fick inte vara tillsammans på vita duken

igen, men Cleese insåg att han och Llewelyn

hade liknande känslor för teknologi.

- Liksom Desmond, säger Cleese, föraktar jag

teknologi i alla dess former. Jag får aldrig saker

att fungera. Jag har problem med vanliga

pennor, så jag är verkligen inte kvalificerad för

den här rollen, men jag fick den ändå.

- Liksom Desmond, fortsätter han, har jag

hemskt svårt att lära mig de repliker som

handlar om högteknologiska prylar. Jag har

alltid tyckt att alla som är seriöst intresserad av

teknologi måste ha något fel någonstans, att

något saknas i deras emotionella delar. Det

roliga med att lära sig "fikonspråk" är att vissa

bitar är lättare än andra. Jag kunde inte få till

"målsökande vapen" (target seeking shotguns)

ordentligt, men "minikameror runtom projicerar

bilden på en ljusavsöndrande polymerfilm" - det

var ganska enkelt.

När han får höra att scenerna mellan Bond och

Q är bland de scener folk ser mest fram emot i

alla Bondfilmer, säger Cleese:

- Det har aldrig slagit mig förut. Men någon

talade om för mig att det fantastiska med en

Bondfilm är att man alltid får en ny tjej och det

är alltid en ny skurk eftersom den förra

dödades. Jag antar att grejen med Q är

kontinuitet.

Cleese är mycket nöjd över att vara en del av

Bondarvet och ser fram emot sin nästa Q-replik.

- Jag hoppas att jag får filma på någon av alla

dessa glamorösa platser de åker till, säger han.

Men jag har hört att Desmond gjorde 18 filmer

och fick bara åka iväg till en inspelningsplats en

gång. Jag får nog hålla mig kvar ett bra tag

innan det händer.

PRESSMATERIAL

"Jag tror att M bryr sig en hel del om Bond."

- Judi Dench

När Judi Dench tog över rollen som M i

"GoldenEye", sa hon att hon inte kände sig väl

till mods vid en filminspelning. Hon var mer

nervös inför sin första dag på "GoldenEye" än

någon premiärkväll på teatern. Sedan dess har

hon belönats både med amerikanska och

brittiska Oscar för "Shakespeare in Love" samt

erhållit tre Oscar-nomineringar. Trots alla dessa

lovord är hon fortfarande begeistrad över att

återigen spela rollen som M.

- Jag såg verkligen fram emot att börja filma

DIE ANOTHER DAY, säger hon. Det är som att

komma hem. Man är omringad av bekanta

ansikten, lite som en ensemble vid

repertoarteatern. Man behandlas alltid väl på

Bondfilmer. Både min avlidne man och min

dotter var verkligen exalterade när jag för första

gången fick rollen som M - t o m mer än jag,

fortsätter hon. De sa, "Kom igen, bli en

Bondbrud!", jag älskar verkligen rollen som M.

Det är enormt kul att vara Bonds chef.

Dench har även haft nöjet att utforska sin

karaktär genom flera olika filmer.

- M blir mer komplicerad för varje film, och hon

och Bond har gradvis kommit närmare varandra

sedan deras första konfrontation i "GoldenEye",

när hon hänvisade till honom som en

kvinnohatande dinosaur. Jag tror att M bryr sig

en hel del om Bond, även om hon inte visar det

mycket.

Liksom Halle Berry, tycker Dench om att ta

chansen att komma ifrån de dramatiska

rollerna.

- Alla älskar ett spännande actionäventyr, säger

hon. Efter alla dessa år på teatern var det en

som en frisk fläkt att göra något helt annat. Det

är det jag letar efter hela tiden. Man spelar

drottning Victoria, och plötsligt får man spela

chefen på MI6 - det är oerhört spännande"

Även Dench tycker om att hon blivit en del av

Bondarvet.

- Bondfilmerna har otroligt många anhängare.

Jag vet det eftersom de skriver till mig och ber

om min autograf, skrattar hon. För varje nytt

äventyr som börjar, attraherar det inte bara hela

armén av Bondfantaster, utan även nya

människor. Jag hoppas att Bond fortsätter för

evigt.

"Vilken resa kunde vi låta Bond göra som han

inte redan gjort?"

- producenterna Michael G. Wilson och Barbara Broccoli

När de skulle göra DIE ANOTHER DAY, deras

fjärde Bondfilm, behövde producenterna

Michael G. Wilson och Barbara Broccoli hitta en

regissör. Broccoli säger:

- Vi var tvungna att hitta någon som kunde se

bortom hela Bondserien och folks förväntningar,

för att sedan skapa en ny historia som ger

publiken mer än de förväntar sig. Lee

Tamahoris arbeten är fantastiska, fortsätter

hon. "Krigarens själ" är en av de bästa filmer

som gjorts de senaste 50 åren. Han har energi

och en visuell känsla och vi kände att han skulle

kunna ta Bond till ett annat plan.

- Jobbet med författarna är ett grupparbete,

säger Wilson. Vi sitter och spånar i veckor,

bollar runt idéer tills vi kommer fram till någon

slags intrig.

- Vi börjar alltid med den aktuella aspekten,

säger Broccoli. Vad oroar sig världen för, nu

eller inom de närmaste åren? Och var kommer

James Bond in i bilden? För DIE ANOTHER

DAY, pratade vi om platser på jorden som

fortfarande har ett mystiskt skimmer över sig.

Och Korea är en av dessa platser. Sedan

diskuterade vi hur en skurk skulle kunna

introduceras i scenariot och vilken resa vi kunde

låta Bond göra som han inte gjort förut. Det var

en ganska lång process.

- Vi bestämde att Bond skulle bli tillfångatagen

och kastad i militärfängelse, säger Wilson.

Pierce tyckte det var en bra idé, han är alltid på

jakt efter nya aspekter av karaktären.

- För Fleming finns det två aspekter, fortsätter

Wilson. En är karaktären - James Bond och

människorna i hans värld - och den andra är

historien. När vi förbereder en Bondfilm, tittar vi

alltid tillbaka i böckerna och på Flemings

material.

PRESSMATERIAL

- Karaktären är det viktigaste, säger Broccoli.

Bond är komplex och man kan alltid få in en ny

aspekt, speciellt med Pierce som har en

människokärlek och sårbarhet.

Rollbesättningen blev nästa viktiga hinder.

Producenterna tycker att de samlat ihop en

otrolig rollista till DIE ANOTHER DAY.

- Rollbesättningen är nog det mest spännande

av hela processen, säger Broccoli. Det är

underbara skådespelare i den här filmen - de är

alla helt suveräna.

Producenterna var också riktigt imponerade av

Halle Berry.

- Halle är en fantastisk människa, säger Wilson.

Att få jobba med henne var en av de stora

ögonblicken i våra liv. Hon och Pierce hade en

underbar personkemi. Hon är vacker,

professionell och naturlig. Hon är den ultimata

Bondbruden på många sätt.

Bondarvet är ett tufft ansvar.

- Jag får ofta frågan hur vi håller serien vid liv,

säger Broccoli. Vi har över 300 personer som är

ute och filmar - det är det som håller den vid liv.

Min far började göra filmerna på 60-talet och vi

har ett mycket hängivet team, flera generationer

av folk som bryr sig om sitt arbete och om Bond.

Varenda en bidrar till succén.

"Vi driver Bond till en ny nivå."

- Regissör Lee Tamahori

Nyazeeländska regissören Lee Tamahori

valdes enhälligt som regissör för DIE

ANOTHER DAY, men för honom kom

erbjudandet som en total överraskning.

- Den film jag skulle göra höll på att falla isär

och min agent ringde för att fråga vad jag skulle

tycka om att göra nästa Bondfilm, säger

Tamahori. Det tog mig ungefär fem sekunder att

tacka ja. Jag har alltid älskat Bondfilmer och jag

har sett varenda film. Film blir varken bättre

eller större än Bond, så jag visste att det här var

min chans att göra en actionfilm med

vansinniga stunttrick.

Producenterna Wilson och Broccoli är väldigt

aktiva i filmskapandet, och Tamahori tyckte om

samarbetsandan.

När vi träffades, säger han, kom vi överens på

ett bra sätt. De har ett unikt sätt att hantera film

på, vilket bara kändes uppfriskande. Jag kände

mig aldrig som inhyrd utan som en värdefull

medlem i teamet.

När han får frågan hur det känns att göra den

20:e filmen i serien, säger Tamahori:

- Jag blir inte skrämd av det. Jag visste vad jag

gav mig in på och hade inga illusioner. En

Bondfilm hamnar i en specifik genre och man

måste erbjuda vissa obligatoriska element. Man

måste respektera det faktum att det i grund och

botten handlar om kvinnor, vapen, prylar och en

massa action, skrattar han. När dessa

beståndsdelar väl är på plats kan man göra en

massa saker. Min enda oro är att jag ska göra

bort mig, fortsätter han. De här filmerna är

gigantiska monster. Det är allt bäst att ha

kontroll över det väloljade maskineriet,

annars…

Tamahori säger att Brosnan var till stor hjälp när

det gällde att få allt att flyta på smidigt.

- Skönt nog känner Pierce till Bonds alla

besynnerligheter och skavanker, säger han. Det

är underbart när jag säger, "Pierce, jag vet inte

vad jag ska låta Bond göra i den här scenen".

Han säger, "Jag vet exakt vad vi ska göra", och

så slår han någon kille på käften och rättar till

slipsen efteråt. Klassisk Bond.

- Andra scener var svårare, i och med att vi drev

Bond till en ny nivå. I halva manuskriptet

agerade Bond på egen hand utanför MI6. Det är

mycket förräderi och dubbelspel. Pierce och jag

funderade fram och tillbaka och försökte

komma på nya saker utan att komma för långt

bort från själva kärnan hos Bond. Vi ville skaka

om lite i serien, men inte på bekostnad av

egenskaper hos karaktären som publiken lärt

sig tycka om.

Vad beträffar övrig rollbesättning, säger

Tamahori att han ville ha med Halle Berry från

början.

- Vi hade skapat en riktigt dynamisk karaktär,

nästan en kvinnlig James Bond, och jag visste

att Halle skulle vara perfekt som henne, säger

han.

PRESSMATERIAL

När han ser tillbaka på Bonderfarenheten,

säger Tamahori:

- Jag ångrar inte alls att jag höll i tyglarna. När

jag ser filmen, är jag gladare än någonsin att jag

tog dem. Jag har alltid mått bra av snabba

växlar, intensivt filmskapande, och det här är så

intensivt det kan bli.

- Hur skulle jag vilja att DIE ANOTHER DAY

blev ihågkommen? fortsätter han. Jag vill att

den ska vara större och djärvare. Jag har dragit

allt till sin spets på alla nivåer. Massiva

actionscener och ispalatset är det största

scenbygget i Bonds historia sedan ubåtsdockan

i "Älskade spion". Och fantasterna

kommer att älska alla referenser till tidigare

filmer - Halles Ursula Andress-bikini, jetpacks

från "Åskbollen", laser från "Goldfinger" - en

kärleksfull hyllning till Bondhistorien i en film

som skiljer sig från alla andra tidigare.

"Det är väldigt ovanligt att skriva för en speciell

skådespelare."

- Neal Purvis & Robert Wade, Manus

Neal Purvis och Robert Wade skrev succén

"Världen räcker inte till" och var ivriga att ta med

Bond på ett nytt äventyr.

Under 2001 jobbade duon på med det nya

Bondmanuset med vetskapen om att

inspelningen skulle börja i januari 2002.

- Vår huvuduppgift var, säger de, att göra Bond

till en karaktär snarare än en karikatyr. Vi

försökte få fram hans mörkare sida. Vi ansåg att

Pierce var den perfekta skådespelaren för att få

fram den komplexa kombinationen av känsla

och kallblod, fortsätter de. Han är sårbar utan

att var svag.

Duon var även tvungen att uppfylla de

nödvändiga Bondkraven: Q-scenen,

Monypenny-scenen, nya prylar etc.

- Att skriva en sådan scen och få den att kännas

fräsch är en utmaning, säger de. Och i DIE

ANOTHER DAY ville vi speciellt att all action

skulle flyta på naturligt.

- Efter tre Bondfilmer har Pierce en underbar

insikt i karaktären, säger Purvis. Han har ändrat

på vissa saker för att han inte tror att Bond

skulle bete sig på ett speciellt sätt. Vid ett tillfälle

riktade han ett vapen mot skurken när en av

tjejerna riktade ett vapen mot hans huvud. Hans

instinkt var att snurra runt och skjuta tjejen

istället för skurken, och det var det rätta att

göra. Det var inte så det var skrivet, men det var

så Bond skulle ha gjort i den situationen.

Nu när deras manus har kommit upp på

filmduken, är Purvis och Wade mycket nöjda

med resultatet. Det var precis som de ville ha

det.

- Det är en vuxenhistoria berättad i ett

halsbrytande tempo, säger Purvis.

"Sekvensen med isjakten var helt otrolig."

- Vic Armstrong, regissör second unit

Omfattningen av en Bondfilm är så stor att

second unit en väldigt viktig del i teamarbetet.

Regissören för second unit Vic Armstrong är en

av de mest eftertraktade actionregissörerna i

branschen och han stod bakom den fartfyllda

båtjakten på Thames i "Världen räcker inte till"

och motorcykel-helikopter-jakten över hustaken

i Bangkok i "Tomorrow Never Dies".

En av Armstrongs många högoktaniga

sekvenser i DIE ANOTHER DAY är den

fantastiska biljakten mellan Bonds Aston Martin

V12 Vanquish och Zaos Jaguar XKR genom

islandskapet på Island.

- Sekvensen med isjakten var helt otrolig, säger

Armstrong. Vi filmade vid en sjö på Islands

västkust, mitt i Nordatlanten i utkanten av

Europas största glaciär, så vädret var väldigt

ombytligt. Det är aldrig soligt längre än fyra

dagar i följd - särskilt inte på vintern. På grund

av ogynnsamma väderförhållanden, fortsätter

han, var det ingen is på sjön. Den ville helt

enkelt inte frysa till. Sedan fick vi plötsligt en

rapport om att Island hade börjat frysa till is. Det

var ca 20 cm tjock is. Det skulle räcka. De

dämde upp den åt oss, för att påskynda

frysningen.

Det var den kallaste vintern där i mannaminne,

men också det bästa vädret. Allting frös

ordentligt - sedan kom solen fram. I tre veckor

hade vi underbart väder, som smälte bort all

snö från isbergen och framhävde en ljust blå

färg. Det var så många olika blå färger. Det var

fenomenalt. Hela sekvensen flyter ihop i en

enda rörelse - det är som balett. Jag vill ta

PRESSMATERIAL

breda bilder, som "Lawrence av Arabien" och

"Diligens till Cheyenne". Jag har varit i Grand

Canyon, jag har varit överallt, men att vakna

upp till den scenen varje morgon var verkligen

hisnande.

- Det tog två veckor att filma biljakten och sedan

en vecka till att filma en snöskoterjakt och en

dragsterjakt på en glaciär - fortfarande med

underbart väder. Vi spelade in de sista

scenerna och, medan vi var på väg därifrån

började det mulna på. Dagen därpå kunde man

inte gå på isen, än mindre köra bil på den - den

höll på att smälta. Vi hade en fruktansvärd tur.

"Det var en enorm gemensam ansträngning."

- Peter Lamont, Produktionsdesigner

Peter Lamont har jobbat med designen på 17

Bondfilmer. Inspelningsplatserna för DIE

ANOTHER DAY och de magnifika tidigare

Bondplatserna, speciellt Graves palats,

konstruerades på den kända 007 Stage i

Pinewood Studios.

Till en början var det tänkt att Ispalatset bara

skulle vara med i ett fåtal nyckelscener, men

när filmskaparna fick se modellen bestämde de

sig för att utvidga sina planer. Lamont säger:

- Tamahori kom på idén att iscensätta en biljakt

i ispalatset med Bonds Aston Martin och Zaos

jaguar, i ett försök från Zaos sida att förhindra

att Bond räddar Jinx från ett rum som

vattenfylls.

- Vi fick lov att förstärka byggnaden för att göra

den säker, fortsätter Lamont. Vi byggde en

uppsättning av rummet som sjönk ner i en tank

under inspelningsplatsen och så konstruerade

vi två uppåtgående ramper så att man kunde

köra omkring hur man ville inuti palatset. Inget

av det här var menat från början. Vi hade även

hundratals meter vattenslang som en del av

konstruktionen. Det krävdes en enorm mängd

vatten.

- Alla avdelningar som jobbade med

scenbygget jobbade som ett team. Det var ett

mirakel att vi blev klara i tid. Jag började arbetet

i augusti 2001 och vi började filma 14:e januari

2002.

Q:s verkstad är alltid en publikfavorit, och den

här gången är den fullproppad med mer än bara

nya prylar.

- Vi lyckades få tag på ett antal tidigare

Bondartefakter från Eon:s arkiv, säger Lamont.

Bondfantaster får titta snabbt för att få se alla

flirtar med tidigare äventyr, men det är en trevlig

hyllning till seriens 40-årsjubileum.

För att summera sina känslor inför DIE

ANOTHER DAY, säger Lamont:

- Alla spionhistorier har liknande teman, men

den här gången gör vi sådant som inte gjorts

tidigare - svävarjakten, biljakten på is - och det

kommer aldrig att upprepas. Utseendet är unikt.

Jag är mycket nöjd över resultatet och det är

många människor att gratulera.

"Bond har en mer nonchalant stil i den här

filmen."

- Lindy Hemmin, Kostym

Oscarbelönade kostymdesignern Lindy

Hemming är en Bondveteran, men tyckte ändå

att det var en väldig utmaning att skapa

kläderna till DIE ANOTHER DAY. Några av

världens mest hyllade designerhus hjälpte

Hemming att anta utmaningen, och Hemming

själv designade flera klädesplagg som sedan

syddes upp av modeskaparna. Resultatet av

den unika kollektionen av originella och

moderiktiga kläder är fantastiskt.

- Min största utmaning var receptionen i

ispalatset, säger Hemming. Det var svårt att få

folk att se bekväma och glamorösa i kläder

gjorda för minusgrader.

De experimenterade med syntetisk päls, och

Fendi, Amanda Wakeley, Jenny Pakeham och

Escada lånade alla ut kläder.

- Det bästa "lånet" vi gjorde, säger Hemming,

var att övertala Donatella Versace att göra en

klänning åt Halle. Den blev en stor succé - det

var bara "Wow!". Vi lånade också smycken från

Tiffany's åt våra huvudskådespelerskor för de

scener som krävde diamanter.

- Vad beträffar Bonds kläder är det mer Brioni

på Pierce än tidigare, säger Hemming. De flesta

av hans skjortor och slipsar kommer från

Turnball & Asser, och hans skor från Church.

PRESSMATERIAL

Han har en nonchalant stil i den här filmen som

han inte haft förut. Judi Dench och Samantha

Bond bar också kläder från Brioni designade för

dem.

- Åt Halle designade jag själv en vinröd

actionutstyrsel i impregnerat läder. Eftersom

hennes karaktär föredrar knivar, designade vi

ett bälte för kastknivar. Vi designade ett bälte för

varje specifik kostym och tillfälle; de gjordes av

läderskaparna Whittaker och Malem. Halles

bikinis var specialgjorda av La Perla.

- Whittaker och Malem gjorde även den

fäktningsutrustningen i läder som Venity bar i

sin roll på fäktklubben "Blades", fortsätter

Hemming.

- Åt Rosamund skapade jag en mycket kallare

och hårdare stil. Hon hade en fantastisk

silverdräkt från Armani, och jag designade en

långklänning åt henne med hängande

Swarovski-kristaller som reflekterades i ljuset

när hon gick genom Ispalatset. Jag designade

även hennes fäktningskostymer, som gjordes

av Dominic - moderna och nästan med science

fiction-stil.

Gustav Graves bär skor från Gucci, Dolce &

Gabbana, Vivienne Westwood och Prada och

manschettknappar från Tatteossian. Klassiskt

men ändå väldigt modernt, säger Hemming.

Några av mina favoritkostymer är de jag

designade år Zao. De är lite "Matrix"-aktiga, alla

gjorda av high-tech-material för att matcha hans

lite genomskinliga hud.

Även om många av kläderna är av senaste

snitt, är de ändå specialgjorda för filmen för att

stå emot allt slitage.

- Man kan inte köpa 20 av den här och 20 av

den där. Det är omöjligt att köpa det antal

klädesplagg som krävs i en affär, säger

Hemming. Slutresultatet var helt klart värt allt

jobb. Jag är verkligen nöjd med hur filmen ser

ut. Det är en smart och snabb film - väldigt

storslagen!

INSPELNINGSPLATSER

Maui, Hawaii: I filmens öppningsscen surfar

Bond på en gigantisk våg tillsammans med två

andra surfare, i hemlighet på väg till Nordkoreas

kust. Den här sekvensen filmades utanför

Mauis norra kust - den enda plats i världen med

vågor stora nog för tre surfare på en våg. De

här enorma vågorna, även kallade "Jaws",

dyker bara upp ett fåtal gånger om året, vilket

gjorde att man filmade den 26:e december 2001

under ledning av verkställande producent

Anthony Waye.

Island: Second unit som var stationerade i Hofn,

en timmes flygresa från Reykjavik, filmade

under Vic Armstrongs regi en stor del av de

spektakulära biljakterna mellan Bonds Aston

Martin V12 Vanquish och skurkens XKR

Jaguar, som körs av Zao (Rick Yune). Islagunen

i Jokulsárlón, omgiven av toppiga glaciärer, var

spelplatsen för den spännande sekvensen som

betecknas som en slags isbalett av regissören.

Väl påpälsade tillbringade actionteamet tre

veckor på denna vackra plats med fantastiska

bilder i bagaget.

För att kunna behålla en viss kontroll över

bilarna på isen, ställdes de om till 4-hjulsdrift av

Chris Corboulds SFX-avdelning.

Spanien: Cadiz, i sydvästra Spanien vid

Atlantkusten, fick representera Havana och den

kubanska landsbygden i historien.

Det för årstiden kyliga vädret försvårade

filmandet, men det var ändå möjligt att filma

sekvensen där en bikiniklädd Halle Berry vadar

upp ur vattnet som en tyst hyllning till Ursula

Andress karaktär Honey Rider från Bondfilmen

"Agent 007…med rätt att döda".

England: Nyckelscener i den dramatiska

svävarjakten i prologen, filmades på ett stort

område på arméns träningsbana i Aldershot,

ungefär 50 km söder om London nära Hawley

Hill. Där konstruerade armén Bayley Bridge,

den sista som byggdes i England, i utbyte mot

fångar mellan Nord- och Sydkorea. Exteriören

av en amerikansk bunker i utkanten av det

demilitariserade området i Sydkorea filmades

på RAF Odiham, Hampshire.

PRESSMATERIAL

Andra inspelningsplatser var London Manston

Airport i Kent, där lastflygplanet Antonov

filmades, flygplatsens landningsbanor i

Rissington, där en del av islagunerna skapades

för stuntbiljakter, dessutom användes en enorm

cementfabrik för att filma slutet av svävarjakten.

I London filmade man bl a på exklusiva Reform

Club i Pall Mall, som presenterades som

"Blades", en fäktklubb där Bond och Graves

fäktas, och utsidan av Buckingham Palace där

Graves gör entré med en fallskärm.

The Eden Project är en stor samling drivhus,

eller Bio-Domes, i sydvästra England, med flera

olika teman - bl a en tropisk regnskog. Det här

användes som inspirationskälla till en otrolig

scen som byggdes upp i en studio, där flera

actionscener med Bond och Jinx spelades in.

OM SKÅDESPELARNA

PIERCE BROSNAN

- James bond

Pierce Brosnan, 49, återupplivade James

Bonds popularitet med sin debut som den

världsberömde spionen i "GoldenEye", och har

nu gjort rollen till sin med de påföljande

världssuccéerna "Tomorrow Never Dies" och

"Världen räcker inte till". Brosnan har nyligen

avslutat produktionen av sin fjärde Bondfilm

DIE ANOTHER DAY, i vilken han spelar mot

Oscarbelönade Halle Berry och Judi Dench.

Även om han är mest känd för roller som

älskvärd, sofistikerad hjälte, blev Brosnan

enormt hyllad av kritikerna för sin

helomvändning som falsk skurk i John

Boormans spännande drama "Skräddaren i

Panama", baserad på John LeCarres roman

med samma namn.

Brosnan fortsätter att vidga sina vyer genom sitt

eget produktionsbolag Irish DreamTime, som

han startade 1998 tillsammans med sin partner

och medproducent Beau St. Clair. Brosnan

spelade i bolagets första projekt "Irländska

hjärtan", en innerlig independentfilm som fick

omfattande festivalhyllningar. Brosnan

producerade och spelade även i bolagets första

studioprojekt "Äventyraren Thomas Crown" för

MGM/UA.

Filmen regisserades av John McTiernan, där

Brosnan spelar tillsammans med Rene Russo,

och drog totalt in över 200 miljoner dollar.

Brosnan avslutade nyligen Irish DreamTimes

senaste film "Evelyn", som är regisserad av

Bruce Beresford. Filmen som bygger på en

verklig händelse, tar Brosnan tillbaka till sina

irländska rötter och kan skryta med en

imponerande rollista med bl a Stephen Rea,

Alan Bates, Aidan Quinn och Julianna

Margulies.

Brosnan föddes i County Meath, Irland 1953,

och flyttade till London vid 11 års ålder. När han

slutat skolan praktiserade han som artist på

Ravenna Studios, och medverkade i Oval

House Theatre i Kennington Oval, där han

engagerade sig i experimentell teater. En

kollega på Ravenna introducerade Brosnan till

teater-workshops och därefter skrev han in sig

på en 3-årig kurs på The Drama Center i norra

London.

Efter sin utbildning på The Drama Centre

började Brosnan direkt att jobba som

assisterande scenchef och som repertoarskådespelare

på The Theatre Royal, York. Sex

månader senare valdes han ut av Tennessee

Williams att spela rollen som McCabe i den

brittiska premiäruppsättningen av "Red Devil

Battery Sign". Brosnan medverkade även i

andra ansedda och skiftande Londonuppsättningar,

såsom Zeffirellis "Filumena" och

"Wait Until Dark" vid York Theatre.

1981 blev Brosnan utvald att spela huvudrollen

i den amerikanska miniserien "The Manions of

America", vilket ledde till skådespelarens första

amerikanska kritikerhyllning, vilket i sin tur

ledde till titelrollen i TV-serien "Remington

Steele" - en av de populäraste TV-serierna

genom tiderna, över hela världen. Trots detta

var Brosnan trogen sina rötter i klassisk, brittisk

dramatik och belönades med en prestigefylld

Golden Globe för sin prestation i "Nancy Astor"

- en TV-serie i 13 delar från BBC. Efter dessa

succéer följde medverkan i amerikanska

toppserier som "Jorden runt på 80 dagar" och

"Noble House".

Brosnans popularitet ökade snabbt. Mer

talande var dock det faktum att han fick ett

övervägande antal röster i olika tidningars

omröstning om vem som skulle efterträda

PRESSMATERIAL

Roger Moore som James Bond. Bondfilmernas

producenter och United Artists samverkade till

att tilldela Brosnan den eftertraktade rollen, som

han dock var tvungen att tacka nej till just då

pga hans TV-kontrakt. 8 år senare när rollen

återigen var ledig valdes Brosnan ut av

producenterna och fick rollen.

Med så mycket erkännande inom filmen har

Brosnan givits möjligheten att samarbeta med

några av filmindustrins mest framstående

personer inklusive Sir Richard Attenborough

("Grey Owl" -99), Roger Donaldson och Linda

Hamilton ("Dante's Peak" -97) och Warren

Beatty och Annette Bening ("Love Affair" -94).

Brosnan har visat sig bemästra filmer inom flera

olika genrer. Att han klarar av komedi har han

bevisat i filmer som "Kärlekens båda ansikten",

"Mrs Doubtfire" och "Mars Attacks!". Han är lika

skicklig på intensiva dramer som actionthrillers,

och gjorde en bejublad rollprestation i Bruce

Beresfords drama "Mr. Johnson", liksom

spelade mot Michael Caine i "Det fjärde

protokollet" och medverkade i den populära

sciencefictionthrillern "Gräsklipparmannen".

Brosnan har även spelat med i Nicholas Myers

"The Deceivers".

Förutom sin dynamiska filmkarriär, är både

Brosnan och han fru Keely Shaye Smith djupt

engagerade i miljön och Brosnan har en

ledande roll inom miljöfrågor. De är aktiva i flera

miljövårdsorganisationer, framförallt de som

skyddar havens däggdjur. Både Environmental

Media Association och Women In Film har

hyllat dem med speciella humanitära priser för

deras omfattande arbete. Brosnan är numera

talman för Entertainment Industry Foundation,

som förra året samlade in och distribuerade 45

miljoner dollar. 1997 delade ledaren för Green

Cross International, Michail Gorbatjov, ut

organisationens Environmental Leadership

Award till honom med orden "En djupt

engagerad ledare vars djärva agerande och

skickliga tal varit viktiga instrument i skyddandet

av marina däggdjur liksom ömtåliga

ekosystem".

HALLE BERRY

- Jinx

Oscarbelönade Halle Berry har haft sitt livs år.

För sin insats i "Monster’s Ball" belönades hon

med en Oscar. Hon röstades även fram som

bästa skådespelerska av National Board of

Review och Screen Actors Guild och

nominerades till en Golden Globe och AFI

Award.

Priser är inget främmande för Berry, som förra

året fick ta emot prestigefyllda priser som en

Emmy, Golden Globe, Screen Actors Guild och

NAACP Image Award för sin utomordentliga

och kritikerrosade prestation i HBO:s film

"Introducing Dorothy Dandridge".

Hon sågs även nyligen i kassasuccén

"Swordfish" med John Travolta och Hugh

Jackman, hennes medspelare i actionsuccén

"X-Men", vilken hon nu håller på att spela in

uppföljaren till. Berry har spelat mot Warren

Beatty i den kritikerrosade socialpolitiska

komedin "Bulworth".

Andra filmer hon spelat med i är bl a "Why Do

Fools Fall in Love", Spike Lees "Jungle Fever",

"Losing Isaiah" mot Jessica Lange, "Beslut utan

återvändo" med Kurt Russell (för vilken hon

belönades med en Blockbuster Award för bästa

skådespelerska i actiondrama), den

internationella liveaction-versionen av "Familjen

Flinta" med John Goodman, "Den siste

scouten", "Heta affärer" och Reginald Hudlins

"Boomerang" mot Eddie Murphy.

På TV har Berry spelat i den högt ansedda

miniserien från ABC Oprah Winfrey Presents:

"The Wedding". Den regisserades av Charles

Burnett och medverkade gjorde även Lynn

Whitfield, Eric Thal och Carl Lumbly. Hon har

även haft titelrollen i Alex Haleys miniserie

"Queen", vilket är den fortsättning på litterärt

verk med flest tittarsiffror i TV-historien. Berry

fick med sin prestation ta emot priset NAACP

Image Award för bästa skådespelerska liksom

pris för bästa nykomling från Hollywood

Women's Press Club. Berry spelade också mot

Jimmy Smits i Showtimes ursprungliga TV-film

"Soloman and Sheba".

PRESSMATERIAL

Harvard Foundation vid Harvard University

uppmärksammade hennes prestation som

skådespelerska med hyllningen Cultural Artist

of the Year. För närvarande är hon

internationellt språkrör för Revlon.

TOBY STEPHENS

- Gustav Graves

Som en i den långa raden av intressanta

Bondskurkar, innehar Toby Stephens rollen

som Gustav Graves i det senaste 007-äventyret

DIE ANOTHER DAY.

Stephens, som är son till nu avlidne Sir Robert

Stephens och Dame Maggie Smith,

etablerades som skådespelare i Royal

Shakespeare Company, där han flera

prestigefyllda priser. På scen har han setts i

titelrollen i; Davis Thackers "Coriolanus", för

vilken han belönades med priset Sir John

Gielgud Award för bästa skådespelare liksom

priset Ian Charleson Award; Stephen Pimlotts

"Measure for Measure" och "Unfinished

Business"; Adrian Nobles "En midsommarnatts

dröm" och John Cairds "Anthony and

Cleopatra".

Med regissören Sir Peter Hall har Peter spelat i

"Linje Lusta" och "Slutet gott allting gott". Innan

inspelningen av DIE ANOTHER DAY började

sågs han tillsammans med Judi Dench i pjäsen

"The Royal Family".

Efter att ha spelat i Halls uppsättning av

"Tartuffe" på West End-scenen, gjorde

Stephens sin filmdebut i Sally potters "Orlando",

1992. På senare tid har han setts som unge

Frank Corvin i "Space Cowboys", Ross i "The

Announcement", Jay Gatsby i TV-versionen av

"Den store Gatsby", Charles i TV-produktionen

av "Perfect Strangers" och Fergus Wolff i

"Possesion".

Andra TV-meriter inkluderar Sir Peter Halls

produktion av "The Camomile Lawn", Mike

Barkers "The Tenant of Wildfell Hall" och Eddie

Carbones "A View from the Bridge".

ROSAMUND PIKE

- Miranda Frost

Rosamund Pike, som spelar MI6-agenten

Miranda Frost i den nya Bondfilmen DIE

ANOTHER DAY, är uppvuxen i London som

den enda dottern till två professionella

operasångare. De mest grundläggande åren för

hennes personliga utveckling tillbringade hon i

Europa, inklusive några frigörande månader i

Italien, där hennes far arbetade med den

modernistiske kompositören Hans Werne

Henze.

Vid 16 års ålder kom Pike in på National Youth

Theatre, där hon tillbringade de påföljande tre

somrarna, vilket ledde till huvudrollen i "Romeo

och Julia" när hon var 18. Det var det

framträdandet som fick upp ögonen på Dallas

Smith som tillbringade de påföljande fem åren

med att guida henne i karriären. Pjäsen

spelades under sommarlovet innan hon började

läsa engelsk litteratur vid Wadham College i

Oxford.

I Oxford fortsatte Pike att agera och turnerade

med universitetsuppsättningen av "Så tucktas

en argbigga". Under sommaruppehållet tog

turnén henne på en magisk 6-veckorsresa till

Japan, där hon uppträdde på teatrar i Osaka,

Kyoto och på Tokyo Globe.

Precis innan hon åkte filmade hon i två dagar

sin roll i BBC:s TV-film "A Rather English

Marriage" med Tom Courtenay och Albert

Finney.

Pike tillbringade även kvällar på den lokala

repertoarteatern, den kända Oxford Playhouse.

Hon spelade rollen som den återinsatta

skådespelerskan Elisabeth Barry i Stephen

Jeffries pjäs "The Libertine", som handlar om

den skandalösa Earl of Rochesters liv, samt

Ann i Arthur Millers "Alla mina söner".

Innan hon åkte till Oxford hade hon kommit i

kontakt med rollbesättaren till ett projekt hon var

väldigt sugen på att medverka i. Projektet sköts

upp och det blev inget av det, men ett år senare

fick hon ett telefonsamtal vilket ledde till att hon

fick rollen som Lady Harriet i BBC:s påkostade

produktion av "Fruar och döttrar". Det var

hennes första jobb för BBC och var förtjust över

att få jobba med så framstående skådespelare

som Michael Gambon, Francesca Annis och Bill

Paterson. Rollen som Lady Harriet var en stor

utmaning - enastående ryttarinna, rakbladsvass

och en riktig kämpe, men Rosamund var perfekt

för rollen och fick mycket beröm för sitt starka

porträtt. Vanity Fair skrev att hon "utmärkte sig

likt en fana som smattrar i vinden".

PRESSMATERIAL

Hon var borta i nio månader men kom tillbaka

till Oxford för att ta sin examen och medverka i

en sista pjäs på Oxford Playhouse. Hon

spelade den roliga, bisarra Daisy i Ionescos

"Rhinoceros".

Följande sommarlov tillbringade Pike tio veckor

med att spela in filmen "Love in a Cold Climate",

efter Nancy Mitfords böcker. Den

utomordentliga rollistan inkluderade Alan

Bates, Sheila Gish, Celie Imrie, John Standing

och Anthony Andrews. När hon återvände till

Oxford och sina tre sista terminer tog hon rollen

som Kyra i David Hares "Skylight", som

regisserades av den unga filmregissören och

medstudenten James Rogan, som därpå

regisserade "Dead Bolt Dead".

RICK YUNE

- Zao

Rick Yune är amerikan av första generationen,

hans föräldrar kom till USA från Korea 1972.

Han föddes i Washington DC utbildade sig på

Wharton School of Business.

För att försörja sig under studenttiden prövade

Yune en rad olika jobb och övertalades att bli

fotomodell på fritiden. Han fick fler och fler

modelljobb, vilket gjorde att det blev hans

största inkomstkälla under hans utbildning. Han

jobbade med fotografen Bruce Weber och var

den första asiat-amerikanska modellen som

jobbade med ledande företag som Versace och

Polo Sport. Han spelade även in en reklamfilm

tillsammans med Cindy Crawford.

Vid den tidpunkten var planen att jobba inom

finansvärlden efter college, han hade jobbat ett

tag som affärsman på en investeringsbank och

hade hand om miljontals dollar varje dag.

Även om Yune tyckte om knivkastningen inom

den internationella finansvärlden, så var det

aldrig meningen att han skulle vara investerare

hela sitt yrkesliv. Yune behöll kontakten med sin

modellagentur och blev tillfrågad att möta

filmregissören Scott Hicks som höll på med

filmen "Snön faller på cederträden". Detta

resulterade i att Yune gjorde sin filmdebut 1999.

Han fortsatte med att medverka i "The Fast and

the Furious" och "The Fence" innan han

började med DIE ANOTHER DAY i år.

Som ihärdig atlet blev Yune som nittonåring

kvalificerad till OS-kval i Tae Kwon Do, en

koreansk kampsport.

JOHN CLEESE

- Q

John Cleese tar över rollen som Q efter

Desmond Llewelyns död. Det är inte bara i

Monty Python vi sett John Cleese, hans

filmmeriter som skådespelare innefattar även

filmer som "Mupparnas nya äventyr" (1980),

"Time Bandits" (1980), "Fronten e' python"

(1982), "Silverado" (1984), "Ursäkta, vad är

klockan?" (1986), Terry Jones "Eric Viking" och

Eric Idles "Ursäkta, var är arvet?" (1992), "Mary

Shelley's Frankenstein (1994), Djungelboken"

(1995) och "Det susar i säven" (1996).

1998 spelade han i och skrev (tillsammans med

regissören Richard Crichton) filmen "En fisk

som heter Wanda", som fick flera stora priser,

bl a Oscar och BAFTA, och nominerades till

Writers Guild of America för bästa manus,

liksom en italiensk Oscar för bästa manus.

Cleese belönades också med en BAFTA för

bästa skådespelare.

Förutom att han spelade Rollo Lee i "Otäcka

djur", producerade Cleese filmen tillsammans

med Michael Shamberg, samt skrev manus

med Iain Johnstone.

Han gjorde ett gästinhopp i TV-serien "Tredje

klotet från solen" och medverkade i filmerna

"The Out Of Towners" och "Isn't She Great".

1983 publicerade Cleese sin första bok

Families & How To Survive Them (Skriven

tillsammans med Dr Robin Skynner), som

producerades som en serie för BBC Radio 4

1990. Boken är fortfarande en bästsäljare.

Uppföljaren, Life & How To Survive It, även den

skriven tillsammans med Dr Robin Skynner,

publicerades 1993.

JUDI DENCH

- M

Judi Dench porträtterade första gången M,

chefen för British Intelligence, i "GoldenEye"

och upprepade rollen i "Tomorrow Never Dies"

och "Världen räcker inte till".

PRESSMATERIAL

Dench mottog O.B.E. (Order of the British

Empire) 1970, för tjänstgöring vid teatern, och

blev därefter en D.B.E. (Dame of the Empire)

1988. Hon har belönats med över 25 av de

bästa priserna, inklusive sex British Academy

Awards, i en karriär som innefattar såväl teater

och TV som spelfilm. Nyligen belönades hon

med det prestigefyllda BAFTA Fellowship,

underhållningsbranchens högsta hyllning.

På den internationella scenen är hon

legendarisk, men hon har även belönats med

priser för sina insatser på vita duken. Hon en

Oscar för sin roll som Queen Elizabeth I i

"Shakespeare in Love". Hon var

Oscarnominerad för filmerna "Mrs. Brown",

"Chocolat" och "Iris". Andra senare filmer hon

medverkat i är "Sjöfartsnytt", "Therese Raquin"

och "Mister Ernest".

På TV har vi på senare år sett Dench i "A Fine

Romance" (för vilken hon belönades med en

BAFTA för bästa skådespelerska i

komediserie), "The Browning Version", "Mr. and

Mrs. Edgehill" (för vilken hon priset American

Cable Entertainment ACE för bästa

skådespelerska), "Ghosts", "Make and Break",

"Behaving Badly", "Can You Hear Me

Thing´king?", "The Torch", "Absolute Hell" och i

sex säsonger av den populära komedin "As

Time Goes By" (BAFTA-nominerad). Hennes

senaste TV-medverkan var i "The Last of the

Blonde Bombshells", som hon belönades med

en Golden Globe för, samt en

Emmynominering. Dame Judi och Dame

Maggie Smith öppnade i oktober tillsammans

en ny David Hare-pjäs, "The Breath of Life", på

the Haymarket Theatre.

SAMANTHA BOND

- Moneypenny

Samantha Bond spelade Moneypenny för första

gången i "GoldenEye". Den rollen har hon

sedan upprepat i de två senaste Bondfilmerna,

"Tomorrow Never Dies" och "Världen räcker inte

till".

Hon är medlem i the Royal Shakespeare

Company, och medverkade nyligen i "En

vintersaga" och "Som ni vill ha det". Hon

spelade även med i the National Theatres

uppsättning av "The Cid" och "The Ends Of The

Earth". Efter att ha spelat the Third Lady I

"Three Tall Women", spelade hon mot Dame

Judi Dench i David Hares prisbelönta pjäs

"Amy's View" på the National Theatre och the

West End, och upprepade senare rollen på

Broadway. Hon spelade även Mary i "The

Memory of Water", både på turné och på the

West End.

På senare tid har hon haft TV-roller I "The

Bookfair Murders", "The Hunt", "NCS:

Manhunt", "The Bombmaker" och "NCS 2".

Under hösten 2002 spelar hon Lady Macbeth i

Edward Halls uppsättning av "The Scottish

Play" på the Albery Theatre.

MICHAEL MADSEN

- Falco

Efter sin succé i "Thelma & Louise" och "De

hänsynslösa", för ett decennium sedan, har

Michael Madsen medverkat i över sextio

produktioner. Bland hans mest betydande filmer

kan nämnas "Mulholland Falls" (regisserad av

Lee Tamahori), "Rädda Willy", "Wyatt Earp"

(som Virgil Earp) och "Rädda Willy 2". De

senaste filmerna han medverkat i är "Pressure

Point", "Outlaw", "Microwave Park", "L.A.P.D.",

"Extreme Honor" och "The Confidence Game".

Han kommer inom kort att synas i "Kill Bill",

"Dumping Ground", "A Christmas Cop" och

"Blueberry".

Han har även skrivit tre böcker med poesi:

Beer, Blood and Ashes, Eat The Worm och

Burning in Paradise.

WILL YUN LEE

- Överste Moon

Will Yun Lees talang dyker upp både på TV och

film. Härnäst kommer han att medverka i

independentfilmen "Face", som är regisserad

av Bertha Bay-Sa Pan och hade premiär under

den dramatiska tävlingen på Sundance 2002.

Han är välkänd för rollen som Jimmy Nguyen

från den kritikerrosade filmen "What's Cooking",

som öppnade festivalen förra året. För

närvarande spelar han Danny Woo i TNT:s

"Witchblade".

Lee föddes i Arlington, Virginia, med föräldrar

som då nyligen emigrerat från Korea, vilket gjort

att han personlighet influerats både av familjens

traditionella värden och av det avgjort materiella

socioekonomiska 80-talsklimatet.

PRESSMATERIAL

Han uppfostrades av dels närmaste familjen

men även av andra släktingar, flyttade ofta och

fick uppleva såväl de tuffa kvarteren i Bronx

som idylliska stränder på Hawaii. I tonåren

bodde han i San Fransisco med sin far, en

koreansk grand master i Tae Kwon Do. Lee blev

även han fulländad inom kampsporten och

belönades med ett idrottsstipendium till

University of California i Berkeley.

Under studietiden undervisade Lee vilsna

tonåringar, inte olika de han själv upplevt i

Bronx, på the East Bay Asian Youth Centre. Det

var där hans engagemang för ungdomar

började, och som sedan fortsatt att spela en

viktig roll i hans liv.

Det var också vid den här tidpunkten som han

på allvar blev intresserad av att spela teater.

Efter att ha fått en roll i "Nash Bridges" flyttade

han till Los Angeles för att satsa vidare på sin

skådespelarkarriär. Gästroller i TV-serier som

"Profiler" och "Brimstone" ledde till en roll i TVfilmen

"The Disciples" för UPN.

Hemma i Los Angeles fortsätter Lee att

undervisa i kampsport och studera drama.

COLIN SALMON

- Robinson

Colin Salomon, som spelade M:s personalchef

Charles Robinson i "Tomorrow Never Dies" och

"Världen räcker inte till", upprepar nu sin roll i

det nya Bondäventyret. Han är mest känd i

England för sin roll som DS Bob Oswalde i den

prisbelönta polisserien "Prime Suspect II", för

vilken han blev nominerad till priset som bästa

nykomling av British Television Industries.

Andra TV-roller vi sett honom i är Rathbone i

"Lovejoy", Bob i "Midnight Movie", Bill i

"Tomorrow Calling", Lambert i "Murder Most

Horrid", Eric Hutchinson i "Between the Lines",

Sgt. Ryan i "Soldier, Soldier", Noah i "Shine on

Harvey Moon", Bird i "Silent Witness",

huvudrollen i pilotavsnittet för "Deep Secrets",

Jimmy Picket i "Tales From the Crypt", Paul i

"No Child of Mine", Sketch in "Get Up Stand Up

3", Raymond I "Band of Gold" och Mackenzie I

"Space Island One"

På scen har han medverkat i "After Darwin",

"Buddy", "All or Nothing at All", "Head in the

Machine" och "Ariadne".

Hans filminsatser innefattar roller som

jazzsångaren i "Escape Hatch", Ben i "Bunch of

Fives", Towler i "Captives", Chas i "All Men Are

Mortal", titelrollen i "Frantz Fanan", Martin i

"Blodstårar" och, nu senast, Alan i "Fanny &

Elvis".

Han regisserade "Blues Man" till the Young

Writers' Festival på London's Royal Court

Theatre.

MICHAEL GOREVOY

- Vlad

Michael Gorevoy föddes i Moskva för 37 år

sedan, och studerade vid University of Art som

grundades av Stanislavsky. Goervoy blev

professionell skådespelare vid 21 års ålder och

jobbade på ryska teatern i fem år innan han

begav sig till Amerika, där han studerade på the

Stanislavsky Theatre School i Boston och

jobbade i New York.

Han återvände till Moskva efter tre och ett halvt

år och startade sin egen teaterverksamhet, i

vilken han jobbade både som skådespelare och

regissör. Trots att han medverkat i 25 ryska

filmer och ett flertal TV-pjäser, ser Gorevoy sig

själv mer som en teaterregissör och artist. Han

har för närvarande tre shower i Moskva, varav

en är Steinbecks "Möss och människor".

LAWRENCE MAKOARE

- Mr Kil

Efter att ha medverkat i flera uppmärksammade

TV-produktioner som filmats i Nya Zeeland -

"Xena: Krigarprinsessan" och "Herkules första

äventyr"- spelade Lawrence Makoare Grunt i

filmen "Krigarens hjärta". Den rollen ledde till att

han fick spela Kahu Bastion i "Crooked Earth"

och Lurtz i "Sagan om ringen: Härskarringen".

Nyligen avslutade han rollen som Prince of

Morocco i filmen "The Maori Merchant of

Venice".

EMILIO ECHEVARRIA

- Raoul

Emilio Echevarria började sin karriär 1978 när

han deltog i grundandet av Arte y Sociedad, en

institution som samlar artister med olika

inriktningar och erbjuder en spelplats för konst,

film, teater, dans, musik, utställningar och

PRESSMATERIAL

uppvisningar. Hittills har han medverkat i över

tjugo pjäser, däribland "Querida Lulu, Nadie

Sabe Nada", "Los Perdedores" och "Don Juan".

Även på film har han gjort mycket: "Bordando la

Frontera" av Maricarmen de Lara, "Dia Crucial

para Ausencio Paredes" av Eduardo Herrara,

"Los Pasos de Ana" av Maria Sistach, "Morir en

el Golfo" av Alejandro Pelayo, "Intimidad" av

Dana Rotberg, "Intimidades en un Cuarto

Baño" av Jamie Humberto Hermosillo, "Novia

que te Vea" av Guita Schyfter, "Ambar" av Luis

Estrada, "Un Volcan con Lava de Hielo" av

Valentina Leduc och "Success Distantes" av

Guita Schyfter.

Hans senaste internationellt publicerade filmer

är den kritikerrosade "Amores Perros",

regisserad av Alejandro González Iñárritu, och

"Y Tu Mamá También", regisserad av Alfonso

Cuarón.

BAKOM KAMERAN

LEE TAMAHORI

- Regissör

Lee Tamahori gjorde sin filmregidebut med

filmen "Krigarens själ", en kraftfull och

berörande historia om en nutida maorisk familj i

en tätort i Nya Zeeland. Filmen är baserad på

Alan Duffs mycket kontroversiella bästsäljare

med samma namn, och blev den största

kassasuccén någonsin i Nya Zeelands historia

med konkurrenter som "Pianot" och "Jurassic

Park".

Tamahoris första amerikanska film var

"Mulholland Falls", ett realistiskt och kraftfullt

kriminaldrama med Nick Nolte, Melanie Griffith,

Chazz Palminteri, Michael Madsen, Chris Penn,

Jennifer Connelly, Andrew McCarthy och John

Malkovich. "Mulholland Falls" handlar om fyra

rättframma poliser under smeknamnet "the hat

squad", som i början av 50-talet bildar en

elitstyrka inom LA-polisen.

Tamahori tog sig in i Nya Zeelands filmindustri i

slutet av 70-talet och blev regiassistent i början

av 80-talet. Han har vunnit massor av priser

som reklamregissör, och började regissera

reklamfilm för 10 år sedan med över 100 filmer

i bagaget, Bl a har han belönats med TVreklampriser

som Mobius (USA), Facts

(Australien) och Axis (Nya Zeeland).

Tamahoris andra amerikanska film som

regissör, "På gränsen", släpptes 1997 och

skrevs av David Mamet och producerades av

Art Linson. Det nutida dramat spelades in i

Alberta, Kanada och medverkade gjorde

Anthony Hopkins och Alec Baldwin.

Senast i raden av Tamahoris filmer är "I

spindelns nät", en Alex Cross-deckare skriven

av James Pattersonsom släpptes 2001.

MICHAEL G. WILSON

- Producent

Michael G. Wilson är född i New York och

utbildade sig på college till elektroingenjör.

Sedan studerade han juridik vid Stanford

University och blev senare delägare i en

ansedd advokatbyrå i Washington D.C. och

New York som specialist på internationell

beskattning.

Wilson började på Eon Productions med en

rättsadministrativ position 1972 och blev sedan

assistent till producenten av "Älskade spion".

Han blev verkställande producent för

"Moonraker" och fortsatte med det på de två

följande Bondfilmerna. Sin kreativa sida har han

visat upp som medförfattare till "Ur dödlig

synvinkel", "Octopussy", "Levande måltavla",

"Iskallt uppdrag" och "Tid för hämnd". Han var

medproducent till sin styvfar, avlidne Albert R.

Broccoli, för "Levande måltavla", "Iskallt

uppdrag" och "Tid för hämnd".

När James Bond återvände till vita duken i

"GoldenEye", efter sex års frånvaro,

producerade Wilson tillsammans med Barbara

Broccoli succéfilmen. Två år senare stod de

bakom den lika framgångsrika "Tomorrow

Never Dies", och sedan "Världen räcker inte

till".

Wilson är intresserad av alla aspekter av

stillbildsfoto och är känd som en ledande

internationell expert. Han har sin stora samling

i London och lånar ut rariteter till museum,

gallerier och utställningar runt om i världen. Han

är också styrelsemedlem i rådgivningsbyrån för

Englands Nationalmuseum för Foto, Film och

Television i Bradford.

PRESSMATERIAL

BARBARA BROCCOLI

- Producent

Barbara Broccoli tog examen från Loyola

University, Los Angeles, med film och TVkommunikation

som huvudämne, och jobbade

på avdelningen för produktion och

rollbesättning på Eon i många år.

Hon var regiassistent på "Octopussy" och

"Levande måltavla" och var biträdande

producent med Tom Pevsner för "Iskallt

uppdrag" och "Tid för hämnd". Hon

producerade "GoldenEye", "Tomorrow Never

Dies" och "Världen räcker inte till" tillsammans

med Michael G. Wilson. Broccoli är även

utvecklingschef för Danjaq LLC.

Genom sitt eget oberoende produktionsbolag,

Astoria Productions, producerade Barbara

nyligen (tillsammans med Amanda Schiff)

"Århundradets brott" för HBO med Stephen Rea

och Isabella Rossellini. Filmen regisserades av

Mark Rydell med manus av William Nicholson,

som baserades på en bok av Ludovic Kennedy.

TV-filmen, om kidnappningen av Lindberghbabyn,

nominerades till fyra Golden Globe -

bästa film, bästa skådespelare, bästa

skådespelerska och bästa manliga biroll - i

kategorin film eller miniserie för TV.

Eon Productions, som nyligen belönades med

BAFTA:s specialpris "för 40 år med James

Bond-filmer", har producerat en ny föreställning

av musikalen "Chitty Chitty Bang Bang".

Föreställningen hade premiär i april 2002 på

Palladium Theatre, är hyllad av kritiker och är

en fortsatt kassasuccé.

NEAL PURVIS och ROBERT WADE

- Manus

Neal Purvis och Robert Wade, som även skrev

manus till "Världen räcker inte till", fick sin första

framgång 1991 med manus till den brittiska

thrillern "Let Him Have It" - en kontroversiell,

sann historia om Bentley och Craig, som

anklagades för att ha dödat en polis under ett

väpnat rån. Den kritikerhyllade filmen, som

regisserades av Peter Medak, filmades för

Parlamentet. Den spelade en stor roll i Derek

Bentley's upprättelse långt efter hans

dödsstraff.

Under årens lopp har Purvis och Wade jobbat

med en stor mängd olika slags filmermanus, bl

a "En amerikansk varulv i Paris", "The Wasp

Factory" (en omarbetning av Iain Banks

roman), "Plunkett & Macleane" och "Grid Iron".

Nu senast arbetade de med "The Italian Job"

med Mark Wahlberg och Edward Norton och

"Johnny English" med Rowan Atkinson och

John Malkovich.

Just nu håller de på att utveckla "The Wild and

Wicked World of Brian Jones" för Scala Films

och en nutida thriller med Michael Douglas för

hans eget Furthur Films.

ANTHONY WAYE

- Verkställande producent

Anthony Waye har varit ledande inom brittisk

filmindustri i över 40 år, med stor erfarenhet av

produktion av internationell film.

Han började som praktikant på Pinewood

Studios och tog sig snabbt upp till regiassistent

och vidare till inspelningsledare. Han

tillbringade nästan tjugo år med den positionen

och arbetade med många storfilmer, bl a "Star

Wars", "Elefantmannen", "Ladyhawke",

"Gudarnas krig", "Julia" och två Bondfilmer - "Ur

dödlig synvinkel" och "Octopussy". Han

belönades med det åtråvärda priset DGA

(Directors Guild of America) för "Julia" som

regiassistent till avlidne Fred Zinnemann.

Waye gick vidare från positionen som

regiassistent, och gjorde flera jobb som

production supervisor, inklusive ytterligare tre

Bondfilmer - "Levande måltavla", "Iskallt

uppdrag" och "Tid för hämnd". Han blev sedan

biträdande producent för nästa Bondfilm

"GoldenEye" och verkställande producent för

"Tomorrow Never Dies" och "Världen räcker inte

till". För DIE ANOTHER DAY är han

verkställande producent. Hans samarbete med

Eon Productions har varat i 21 år, och den

senaste Bondfilmen blir hans nionde.

Anthony Waye är styrelsemedlem i the Guild of

Production Executives och har haft flera olika

positioner inom filmskapandet i över 25 länder.

PRESSMATERIAL

CALLUM McDOUGALL

- Medproducent

Callum McDougalls första jobb inom

filmindustrin var som inspelningsassistent på

filmer som "Victor/Victoria" och TV-serien

"Hammer House of Horror".

1982 blev han tredje regiassistent för "Rosa

Panterns förbannelse" och bl a "Monty Python's

meningen med livet" och "Satans borg", och

blev sedan andre regiassistent 1985. På den

positionen arbetade han med över 20

produktioner, inklusive två Bondfilmer - "Iskallt

uppdrag" och "Tid för hämnd" - TV-serien

"Inspector Morse", "The storyteller", "Häxor"

och "Mupparnas julsaga" för Jim Henson

Productions.

Han arbetade även som andre regiassistent i

tre säsonger av George Lucas internationellt

hyllade TV-serien "Indiana Jones äventyr" och

Lucasfilm/Universals "Radioland Murders".

Sedan klättrade McDougall vidare och blev

produktionsledare för 007-filmen "GoldenEye",

en roll han behöll i "Otäcka djur" och "live

action"-versionen av "101 dalmatiner". Han var

production supervisor för "Tomorrow Never

Dies" och "Alien Love Triangle", och var

medproducent för Danny Boyles film "Beach"

med Leonardo DiCaprio.

Han var verkställande produktionsledare för

"Beautiful Creatures", "Strictly Sinatra" och

"The Final Curtain" för DNA Films.

McDougall producerade nyligen, tillsammans

med Duncan Kenworthy och Andrew

Macdonald, komedin "The Parole Officer" med

Steve Coogan.

VIC ARMSTRONG

- Regissör second unit

Vic Armstrong var en av filmvärldens bästa

stuntmän och var mycket efterfrågad av

filmskapare på båda sidor av Atlanten under 60-

, 70- och 80-talet.

Han har rest runt jorden som stuntdesigner och

jobbat med stora filmframgångar som "En bro

för mycket" (Holland), "Mayerlingdramat"

(Österrike), "Ryans dotter" (Irland), "Halvblodet"

(Israel), "The Zoo Gang" (Frankrike), "Tysta

blodiga natt" (Italien), "Curse of King Tut's

Tomb" (Egypten), "The Desert King" (Marocko),

"Jakten på den försvunna skatten" (Tunisien

och Hawaii), "Superman - The Movie 1 & 2"

(USA och England) och många fler.

Det tog inte lång tid innan han blev tillfrågad att

kombinera sin expertis som stuntkoordinator

med ytterligare ansvar i form av regissör för

second unit i ett flertal actionfilmer, både i USA

och i England. Dessa produktioner inkluderar

"Björnön", "Flykten från Athena", "Watcher in

the Woods", "Dödens smaragder", "De sju

knivarna - Omen III", "Dune", "Conan -

Barbaren", "Barbarernas hämnd", "The

Mission", "Rambo III", "Air America", "Robin

Hood", "Total Recall", "Terminator 2:

Domedagen", "Universal Soldier", Den siste

actionhjälten", "Rob Roy", "Cutthroat Island",

"Fantomen", "Shadow Conspiracy" och

"Starship Troopers".

Som regissör för second unit på "Tomorrow

Never Dies" stod han bakom de många

imponerande actionsekvenserna som spelade

en så viktig roll för filmens internationella

framgång. Hans jobb med båtjakten på Thames

i prologen till "Världen räcker inte till" var lika

imponerande. Han hade samma position på

"Entrapment" och regisserade även biljakten i

"Hämnarna".

Hans senaste filmer som regissör för second

unit innefattar "Quills", "Charlies änglar",

"Kapten Corellis mandolin", "De fyra fjädrarna"

och "Gangs of New York".

Han regisserade även ett antal filmer på egna

meriter: "FX2", "Double Impact", "The Joshua

Tree" och "Indiana Jones äventyr", alla med

minnesvärda, spännande actionsekvenser.

Priser han belönats med är bl a the Scientific

and Technical Academy Award från the

Academy of Motion Picture Arts and Science

(2001) och BAFTA:s Michael Balcon-pris för

enastående brittiskt bidrag till filmen (2002).

PETER LAMONT

- Produktionsdesigner

Peter Lamont är en Oscarbelönad Bondveteran.

DIE ANOTHER DAY är hans 17:e 007-

äventyr. Han började med "Goldfinger" som

tecknare och har arbetat med varenda Bondfilm

PRESSMATERIAL

sedan dess (förutom "Tomorrow Never Dies",

då han var upptagen med designen av James

Camerons flerfaldigt prisbelönta "Titanic") och

har varit chefstecknare, scenografassistent, set

decorator och scenograf. Hans första film som

produktionsdesigner för Bond var "Ur dödlig

synvinkel", och han fortsatte på den positionen

för "Octopussy", "Levande måltavla", "Iskallt

uppdrag", "Tid för hämnd", "GoldenEye" och

"Världen räcker inte till".

Lamont blev Oscarnominerad (tillsammans

med produktionsdesignern Ken Adam) som

scenograf för "Älskade spion", och hyllades

med en Oscarnominering för set decoration för

"Spelman på taket". Han belönades med en

Oscar för sin insats som produktionsdesigner

för "Titanic".

Hans filmer som scenograf är bl a "Sleuth",

"Ung seglare jorden runt", "The Seven-Per-

Cent Solution", "Pojkarna från Brasilien" och

"Sphinx".

Lamont var produktionsdesigner för "Aliens", för

vilken han blev nominerad till både brittiska och

amerikanska Oscar, "Consuming Passions,

"Eve of Destruction", "Brottsplats Beverly Hills",

"True Lies" och science fiction-filmen "Wing

Commander", som är baserad på det enormt

populära CD-romspelet.

DAVID TATTERSALL, BSC

- Foto

David Tattersall har etablerat sig själv som en

av Englands skickligaste kameraman. Han

ansvarade för fotot på George Lucas filmer

"Star Wars: Episod I - Det mörka hotet" och

"Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller".

Mellan dessa båda storproduktioner var han

chefsfotograf på "Den gröna milen", "Vertical

Limit" och "The Majestic".

Innan 1999 var han a-fotograf för "Soldier",

"Con Air", "Det susar i säven", "Moll Flanders",

"Theodor Rex", "Radioland Murders",

"Sleepwalker", "The Bridge", 24 avsnitt av TVserien

"Indiana Jones äventyr" och TVproduktionen

av "Indiana Jones - Påfågelns

skatt".

CHRISTIAN WAGNER

- Klippning

Wagner har varit biträdande klippare till Tony

Scott i filmer som "Revenge", "Days of

Thunder" och "Den siste scouten" och han har

själv klippt "Hero and the Terror". Han har även

arbetat med varierande internationella filmer

som "True Romance", "Chasers", "Bad Boys"

och "Fair Game".

Efter att ha klippt "The Fan" 1996 blev han

väldigt efterfrågad och fortsatte med

"Face/Off", "Förhandlaren" och "Mission

Impossible 2". Senast stod han för klippningen

av Tony Scotts "Spy Game" med Robert

Redford och Brad Pitt.

DAVID ARNOLD

- Musik

David Arnold har skrivit filmmusiken till bl a

"Independence Day", "Tomorrow Never Dies",

"A Life Less Ordinary", "Godzilla", "Världen

räcker inte till", "Zoolander" och "Changing

Lanes".

Han är född och uppvuxen i Luton, norr om

London, och fick sin första offentliga

uppmärksamhet som 36-åring med sin

överdådiga orkestrering av 10-i-topp-hit-singeln

"Play Dead" från filmen "The Young

Americans". Björks fantasifulla röst tillsammans

med Arnolds musik gjorde att "Play Dead"

hyllades av The Melody Maker och The Musical

Express.

Arnold fick efter det i uppdrag att skriva

originalmusiken till filmen "Stargate", en

besynnerlig science fiction som fick

världsomfattande framgång, och som han fick

motta en BMI för.

Filmen därefter blev "Last of the Dogmen", en

modern western med Tom Berenger och

Barbara Hershey. Hans filmmusik till

"Independence Day" fick enorma lovord från

alla håll och han hyllades som filmmusikvärldens

nya underbarn. I februari 1997

belönades han med en Grammy för bästa

instrumentala komposition skriven för film eller

TV. Han fick även två Ivor Novello-nomineringar

för sitt arbete på "Tomorrow Never Dies"

PRESSMATERIAL

Som entusiastisk Bondfantast, producerade

David Arnold "Shaken and Stirred", ett album

med titellåtar från James Bond-filmer, som gavs

ut av East West Records i oktober 1997 och

hamnade som bäst på 11:e plats på Englands

albumlista.

LINDY HEMMING

- Kostym

Lindy Hemming studerade stage management

och design på the Royal Acedemy of Dramatic

Art. Efter sin examen började Welch-födda

Hemming att jobba på Londons experimentteater,

The Open Space-teatern och på the

Hampstead Theatre Club.

Detta ledde till West End-produktioner och

därefter uppdrag från The Royal Shakespeare

Company och the Royal National Theatre.

Ivrig att utöka sina erfarenheter med design för

film och TV, började Hemming ett års arbete på

London Weekend Television.

1983 arbetade hon med Richard Eyres filmer

"Loose Connections" och "Laughterhouse", följt

av Mike Leighs "Meantime", "High Hopes" och

"Livet leker", som belönades med pris för bästa

film av the U.S. National Film Critics Society.

1985 arbetade hon med Stephen Frears

kritikerrosade "My Beautiful Laundrette" med

Daniel Day Lewis, och med "84 Charing Cross

Road" med Anthony Hopkins och Anne

Bancroft.

Senare meriter innefattar "The Krays", "Hear

My Song", den prisbelönta "Naken" och "Fyra

bröllop och en begravning". Efter att ha avslutat

"GoldenEye" designade Hemming kostymer till

"Blood and Wine" med Jack Nicholson och

Michael Caine, "Funny Bones" och "The Brave"

med Johnny Depp och Marlon Brando. Efter att

ha jobbat med Bondfilmen "Tomorrow Never

Dies" jobbade hon med Mike Leighs "Untitled

'98", "Somme", skriven och regisserad av

William Boyd och "Little Voice", regisserad av

Mark Herman. Därefter fick hon uppdraget som

kostymdesigner till den senaste Bondfilmen

"Världen räcker inte till".

Hemming belönades med både amerikanska

och brittiska Academy Awards för sin

kostymdesign till Mike Leighs "Topsy-Turvy".

CHRIS CORBOULD

- Specialeffekter

Efter ett antal internationella filmer som

tekniker, var Chris Corbould för första gången

anvarig för floor effects för den 15:e

Bondfilmen, "Iskallt uppdrag", och gjorde sin

debut som kvalificerad supervisor 1989 med

"Nightbreed - Kyrkogårdens hemlighet".

Sedan dess har han varit supervisor eller floor

supervisor för filmer som "Highlander II",

"Höken är lös", "Drömmarnas horisont", "En

vampyrs bekännelser" och Sir Richard

Attenboroughs "Shadowlands".

DIE ANOTHER DAY är Chris fjärde Bondfilm

som ansvarig för specialeffekterna, men det är

hans tionde 007-äventyr. De andra är "Älskade

spion" (SFX-tekniker), "Moonraker" (SFXtekniker),

"Ur dödlig synvinkel" (senior

technician), "Levande måltavla" (senior

technician), "Iskallt uppdrag" (floor supervisor),

"Tid för hämnd" (2nd team supervisor),

"GoldenEye" (special effects supervisor),

"Tomorrow Never Dies" (special effects

supervisor) och "Världen räcker inte till" (special

effects supervisor).

Mellan "GoldenEye" och "Tomorrow Never

Dies" åkte Corbould till Sydafrika som special

effects supervisor för "Savannens härskare"

och till Kanada för "Firestorm". Innan han

började jobba med "Världen räcker inte till",

jobbade han i Marrakech och Saharaöknen för

action/äventyrsfilmen "Mumien". Två av hans

senaste filmer är "101 dalmatiner" och "Tomb

Raider".

MARA BRYAN

- Visual effects supervisor

DIE ANOTHER DAY blev Mara Bryans fjärde

engagemang i Bondserien. Hon var visual

effects coordinator för "GoldenEye", visual

effects/videographics producer för "Tomorrow

Never Dies" och visual effects supervisor för

"Världen räcker inte till".

PRESSMATERIAL

Andra meriter: visual effects coordinator för

"Judge Dredd"; production supervisor från The

Magic Camera Company för miniatyreffekter på

"Pinocchios äventyr"; visual effects supervisor

för "Dark City", visual effects supervisor/second

unit director för "Sofies Värld" och visual effects

supervisor för den ofärdiga "Ocean Warrior".

Tidigare jobb hon haft: produktionschef på

Cinesite Limited, VFX-producent på The

Computer Film Company och produktionschef

på CAL Videographics Limited.

JOHN RICHARDSON

- Model effects supervisor

John Richardson har erfarenhet av alla

aspekter av filmeffekter - speciella, visuella,

modeller och miniatyrer. Han är son till Cliff

Richardson, som var pionjär inom

filmeffektområdet när han började 1921 och var

förknippad med många filmer gjorda i Ealing

Studios, inklusive "In Which We Serve".

John hjälpte sin far med "Exodus", som

spelades in i Israel, medan han fortfarande gick

i skolan. Sedan dess har han etablerat sig som

en av världens största effects supervisor.

Ett av de svåraste projekten han jobbat med var

stridsscenerna i Arnhem, som spelades in i

Holland för filmen "En bro för mycket".

Han har sedan dess lyckats med specialeffekter

till en mängd stora produktioner, såsom

"Omen", "Superman", "Specialkommando med

uppdrag att döda "Lyft Titanic", "Ladyhawke",

"Willow", "Skattkammarön", "Highlander II",

"Drömmarnas horisont", "Love Affair",

"Tenderfoots", "Presidenten och miss Wade",

"Broken Arrow" och "Starship Troopers".

För sitt arbete med James Camerons "Aliens"

belönades han med både brittiska och

amerikanska Academy Awards, och så

Oscarnominerades han för "Cliffhanger".

John ansvarade för alla speciella, visuella och

modelleffekter på fem tidigare Bondfilmer;

"Moonraker", "Octopussy", "Levande måltavla",

"Iskallt uppdrag" och "Tid för hämnd". Han var

miniature effects supervisor för "Tomorrow

Never Dies" och "Världen räcker inte till", och

special effects supervisor för "Deep Blue Sea".

Hans senaste uppdrag var för "Harry Potter och

hemligheternas kammare".

GEORGE AGUILAR

- Stuntkoordinator

Efter att ha varit överlägsen som stuntman i

många av de största actionfilmerna under det

senaste decenniet, har George Aguilar varit

mycket efterfrågad sedan han började som

stuntkoordinator för 6 år sedan.

New York-baserade Aguilar har de senaste fem

åren arbetat med bl a "Fönstret åt gården", "Big

Daddy", "Tro, hopp och kärlek", "Frequency",

"Pollock", "Släkten är värst", "Blair Witch Project

2", "Finding Forrester" och senare "Ocean's

Eleven", "Gangs of New York" och "Tuck

Everlasting". Han var även stuntkoordinator för

TV-serien "The Beat" och TV-filmen "Homicide:

The Movie".

Han syns ofta i filmer som skådespelare -

vanligtvis filmer med mycket action i. Han har

spelat indiankrigare, poliser, vakter och andra

karaktärer, både goda och onda.

Hans mest anmärkningsvärda gästspel på TV

är bl a i rollen som Irontree i ett avsnitt av "Mann

& Machine" och som Wakasa i ett avsnitt av

"Star Trek".

DEBBIE McWILLIAMS

- Rollbesättning

Debbie McWilliams har svarat för

rollbesättningen av sju tidigare Bondfilmer - "Ur

dödlig synvinkel", "Octopussy", "Levande

måltavla", "Iskallt uppdrag", "GoldenEye",

"Tomorrow Never Dies" och "Världen räcker inte

till".

McWilliams tog en BA-examen (Bachelor of

Arts) i engelsk och amerikansk litteratur från

Manchester University och jobbade på the

Royal Court Theatre, the Mermaid Theatre, the

Bush Theatre och på Yorkshire Television i över

fyra år sedan starten 1972. Efter tre år som

assistent åt rollbesättaren Mary Selway var hon

verksamhetschef för The Casting Company UK

från 1980 till 1989. Hon började frilansa som

rollbesättare 1990.

PRESSMATERIAL

McWilliams meriter: "Superman II" och

"Superman III", "The Saga of HMS Bounty",

"Chockbehandling", "Dragon Slayer",

"Moonlighting", "Pirates of Penzance", "Finders

Keepers", "Svinaktiga affärer", "En amerikansk

varulv i London", "Spioner är vi allihopa",

"Tystat vittne", "Henrik V", "Caravaggio", "My

Beautiful Launderette", "Sammie and Rosie Get

Laid", "Personal Services", "Monty Python's

meningen med livet" och "Othello".

Jobb hon gjort för TV innefattar "Giro City",

"Squaring The Circle", "Echoes", "Inspector

Morse", "The Wanderer" (serie i 13 delar genom

Europa), "Tales from The Crypt", "Bravo Two

Zero", "Beyond Fear", "Only Love" och "The

Alchemist".

BOB ANDERSON

- Fäktmästare

Bob Anderson har förknippats med

svärdhantering inom filmen i över fyra

decennier. Anderson bekantade sig med svärd

för första gången när han var marinsoldat under

kriget. Tids nog blev han tränare för den

brittiska OS-truppen i fäktning. Medan han

väntade på att åka till OS i Helsingfors 1952,

blev han tillfrågad om han ville spela rollen som

fäktmästare i "The Master of Ballantrae" med

Errol Flynn. Flynn trivdes bra med att jobba

med Anderson och bjöd in honom till Palermo

efter att han kommit hem från OS.

Därefter blev Anderson den mest eftertraktade

fäktmästaren i brittisk filmindustri. Hans

meritlista är enormt lång - man kan se hans

namn på massor av seriösa filmer

innehållandes fäktning. Bland hans senaste

meriter hittas filmer som "Highlander" med

Sean Connery, "Zorro - den maskerade

hämnaren" med Antonio Banderas, Anthony

Hopkins och Catherine Zeta Jones, "Den förste

riddaren" med Richard Gere och "Bleka dödens

minut" med Cary Elwes och Robin Wright Penn.

Anderson tillbringade nyligen 16 månader i Nya

Zeeland och jobbade med hela rollbesättningen

av "Sagan om ringen".

JONATHAN TAYLOR

- Kameraman second unit

Jonathan Taylor har arbetat med kamerateam i

internationella filmer de senaste 25 åren.

Han var chefsfotograf för olika team på följande

filmer: "Independence Day", "Stargate",

"Cutthroat Island", "Spawn", "Long Kiss

Gooodnight" och som Vistavision-kameraman

på "Den galne kung George". Han var även

chefsfotograf för second unit på de två senaste

Bondfilmerna, "Tomorrow Never Dies" och

"Världen räcker inte till".

Allra senast var han chefsfotograf för

andrateamet på filmerna "Charlies änglar", "The

fast and the Furious", "Apornas planet" och

"The Last Castle".

PRESSMATERIAL

 

 

 

6 face bond

 James Bond  i Sverige ! Blogga med Gunnar Bond Schäfer Aftonbladet     Bli ett fan av Gunnar Bond James Schafer
    James Bond Gunnar Schäfers  Blogg  Expressen

Copyright © 2001-2010  www.James Bond Museum.com  /  www.007Museum.com  All Rights Reserved 

James Bond Materials© 1962 - 2010 United Artists Corporation and Danjaq, LLC. 007 Gun Logo© 1962 United Artists Corporation and Danjaq, LLC. 007 Gun Logo, Iris Logo, 
JAMES BOND and all other James Bond related trademarks - Danjaq, LLC. All Rights Reserved. Copyright 

James Bond 007 Museum  www.007 museum.com   Agent 007 James Bond 007 saker.
 Kontakta oss på: 007museum@telia.com , tele 0481-12960 .Open Daily 10.00 - 17.00 (lunch 13-14)  Sat 10.00-14.00
Adressen är/is: James Bond 007 Museum, Emmabodav.20, 382 45 Nybro, Sweden